Za inspiraci vděčím seriálu Hra o trůny

11.05.2018

Vždy nás těší, když se nám ozve někdo, kdo vytváří zajímavé a originální výrobky. Dnes se seznámíme s Jiřím, jenž je tvůrce netradičních ručně vyráběných her.

Jiří, mohl byste nám říct něco o sobě?

Mé jméno je Jiří Šebesta a delší dobu se věnuji vytvářením kreatur a deskových her. Místo odkud pocházím mne formuje v mém tvoření, Morávka v Beskydech, díky všudypřítomné přírodě se ve mně již v mladém věku projevila určitá surovost a tichý klid. Na druhu stranu mám v oblibě i normální koníčky, jako jsou hraní počítačových her, hokej, sledování fantasy seriálů a posezení u pátečního piva s přáteli.

Jak vás napadlo začít vyrábět vlastní hry?

Když se zamyslím hodně do své minulosti, vzpomenu si, že již v předškolním věku jsem vyráběl z kartonů hrací desky a do nich kreslil políčka. Pak to na nějaký čas utichlo, až zase v 10 letech jsme s kamarády dělali vylepšené Dostihy a sázky, po nich vzniklo ještě pár her sepsaných na papíře. Dalším velkým mezníkem byl konec střední školy, kdy jsem dostal nápad udělat rekonstrukci biblické bitvy, kde Jozue dobývá Jericho, a pomocí vos vznikli vojáci a hradby z ořechových slupek. Od této kreatury uběhlo spoustu času a já mezitím vytvořil spoustu dalších mnohem výraznějších kompozic, ve kterých používám kančí čelisti, jelení kopyta a paroží, drůbeží zobáky, liščí a kuní části těla a srst, plus přírodní materiál typu kamení, dřeva, samorosty, písek, choroše atd. Poslední etapa přišla na konci studia vysoké školy, kdy jsem zkombinoval mé dvě vášně, vytváření přírodních kreatur s deskovými hrami. Proč se tak stalo, má jednoduchou příčinu, na výstavách si návštěvníci pouze fotili a prohlíželi veškeré díla, a to mne mrzelo, chtěl jsem, aby více nasáli onu temnou místy groteskní atmosféru, a proto jsem se rozhodl dát je do pohybu a zpřístupnit lidskému doteku.

Jak taková hra vzniká, kde berete námět, materiály?

Za inspiraci vděčím seriálu Hra o Trůny, řeckým bájím, hrám se středověkou tématikou a literatuře 13. století. Vznik v mém podání začíná manuálním vytvořením hrací plochy, nejčastěji ze dřeva, poté vyrobením komponentů a sepsáním pravidel. Materiály beru od známého myslivce a řezníka, pochopitelně zvířecí části musí mít určitou úpravu, pomocí preparace. Ke zkrášlení využiji širokou paletu laků a barev a k upevnění dráty, lepidla, šroubky.

Jak dlouho vytvoření jedné hry trvá?

Jedna hra mi zabere cca 3 měsíce, z toho nejvíce času spolkne sepsání pravidel, kdy po opětovném hraní s přáteli nalezneme chybu a tu pak musím odstranit. Testování provádím tak dlouho, dokud se všechny chyby nevychytají. Mým rekordem je však hra jménem Pán Karpat, který mi vzal 3 roky času na celkovou výrobu, rekord drží i ve váze 13 kg.

Na jakém principu hry fungují, předpokládám, že od Člověče, nezlob se, se to dost liší?

Snažím se, aby hry obsahovaly poutavý příběh doplněn vizuální stránkou, která je myslím si nezaměnitelná. Druhou vlastností je zvratovost, mnohdy se stává, že hráč, který je velkou část hry poslední, nemá šanci na vítězství. V mých hrách je tomu naopak, i outsider může překvapit. Za třetí se soustředím, aby se dalo provádět intriky, ale vše v rámci kodexu pravidel. Pro představu, čím se mé hry liší a jak vypadají, jsem vytvořil facebookovou stránku pod názvem Tajuplný Svět Jiřího Šebesty, kde jsou videa k jednotlivým hrám a veškeré aktuality.

Kde si můžu Vaše hry zahrát anebo zakoupit ?

Kontakt je na Facebooku, kde je i katalog s informacemi k zapůjčení. Pokud je zájem hru dělám na zakázku. Právě teď jsou všechny mé výtvory k vidění v galerii Svatojánské věže ve Frýdku-Místku.

Kde vás můžeme najít?

Určitě na Facebooku, jak už jsem říkal, skupina s názvem: Tajuplný svět podivuhodných her Jiřího Šebesty. Také probíhá výstava mých her a kreatur pod názvem: Ve světech Jiříkova vidění od 5. 5. - 29. 7. 2018.

Panu Jiřímu Šebestovi děkujeme za poskytnutý rozhovor a představení jeho velmi originální tvorby. U nás v redakci časopisů  Amos a Golem se necháme rádi inspirovat.

Pavlína Dvořáková